Tarikh : 30 Oktober 2019 Masa : 9.30 pagi – 2.00 petang Lokasi : Pusat Internet Gerik Peserta : Staf & Kakitangan Hospital Gerik
|
Tujuan
HRIS adalah satu sistem yang membolehkan anda memantau semua kakitangan dan maklumat tentang mereka. Ia biasanya dilakukan dalam pangkalan data atau lebih kerap di dalam siri pangkalan data yang berkaitan (inter- related database).Sistem maklumat bukan hanya dikenali sebagai HRIS sahaja malahan terdapat nama lain iaitu , Human Resources Management System (HRMS). Sistem HRIS adalah satu kombinasi terdiri daripada manusia, perkakasan, perisian, rangkaian dan data yang bertanggungjawab menwujud, mengumpul, menukar dan mengagihkan maklumat dalam sesebuah organisasi. Definasi kedua sebagai kitaran proses mewujud atau memperolehi maklumat , mengumpulkan maklumat daripada pelbagai bentuk, memproses dan menukar maklumat yang diperolehi dan dikumpulkan ke dalam bentuk yang di ingin. Konsep system maklumat merangkumi proses, Input, Output, Kawalan dan maklumbalas.
Untuk pengenalan dan praktikal bagi sistem ini kepada staf dan kakitangan Hospital Gerik adalah bagi mendedahkan dan memudahkan mereka dengan penggunaan sistem dalam setiap urusan yang berkaitan skop pekerjaan terutamanya yang melibatkan sumber manusia.
Aktiviti
Seramai 33 orang jumlah perserta yang terdiri daripada staf dan kakitangan daripada Hospital Gerik terlibat untuk sesi HRIS ini di Pusat Internet Gerik. Sesi dibahagikan kepada dua sesi oleh kerana setiap peserta harus mengunakan komputer. Sesi ini dikendalikan oleh Bahagian Sumber Manusia Kementerian Kesihatan.